Monday, May 24, 2010

Hari Buku Dan Hak Cipta Sedunia

Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia adalah resolusi daripada persidangan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) yang telah bersidang pada 15 Nov 1995. Hasil daripada resolusi ini maka diisytiharkan pada 23 April setiap tahun dijadikan sebagai Hari Buku Sedunia dan Hak Cipta Sedunia.

Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia 2010 peringkat SK Tanjong Perang pula telah dilancarkan oleh Pn. Zamiah Saleh, Guru Besar SKTP pada hari Isnin, 24 Mei 2010 pada waktu perhimpunan mingguan di Dataran Perhimpunan sekolah. Aktiviti ini berlangsung selama seminggu sehingga 27 Mei 2010.

Tujuan utama Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia ini disambut bagi memartabatkan kedudukan buku sebagai sumber pengetahuan utama. Walaupun teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) berkembang pesat ketika kini tetapi buku sebagai wadah untuk dijadikan rujukan serta membina peradaban dunia kekal dan tidak berubah.

Sepanjang tempoh seminggu selepas dilancarkan di peringkat sekolah ini, pelbagai aktiviti telah diatur untuk memupuk dan membudayakan tabiat membaca secara berterusan di kalangan warga SKTP. Antara aktiviti yang telah dijalankan sepanjang tempoh tersebut adalah seperti pertandingan mewarna bagi Tahap 1 dan Pertandingan Melukis Poster dan Menulis Dialog bagi Tahap 2. Kedua-dua aktiviti ini dijalankan pada waktu P&P Pendidikan Seni mengikut kelas masing-masing supaya tidak mengganggu aktiviti P&P yang lain.

Majlis penutup Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia telah diadakan pada hari terakhir minggu tersebut iaitu pada 27 Mei 2010. Majlis ini telah disempurnakan oleh Pn. Zamiah bt Saleh, Guru Besar SKTP. Pada majlis itu juga Guru Besar menyampaikan hadiah kepada pemenang yang telah menyertai aktiviti yang diadakan sepanjang minggu Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia. Berikut merupakan nama pemenang yang menerima hadiah berdasarkan kepada aktiviti yang telah mereka sertai :

TAHAP 1 (PERTANDINGAN MEWARNA)

TAHUN 1
1. Nur Alya Insyirah bt Rosli
2. Aqilah Nazihah bt Zainuddin
3. Mohammad Farizullah b. Rozman

TAHUN 2
1. Farhana bt Hazimi
2. Mohd Amir b. Yuzaimi
3. Nur Addiany

TAHUN 3
1. Alyya' Saffa bt Nor Aza
2. Nur Hafira Illiani bt abd Jalil
3. Nurul Farisha bt Roslan

TAHAP 2 (PERTANDINGAN MELUKIS DAN MENULIS DIALOG)

TAHUN 4
1. Qisti Nadinie bt Mazlan
2. Wan Mohd Hanif b. Wan Azmi
3. Siti Nur Najwa bt Othman

TAHUN 5
1. Nur Liyana bt Abd Rais
2. Nur Iffah Nadhirah
3. Nur Syairah bt Abu Bakar

TAHUN 6
1. Mohd Zakiuddin
2. Hussin b. Zakaria
3. Wan Abd Hassib

1 comment:

Wan Izmawati Wan Ibrahim said...

alhamdulillah..akhirnya selesai juga majlis hari buku ni....

Post a Comment